torsdag 13 juli 2017

Isälvsleden 15 Juli - mtb

Snacket har funnits länge..... "visst ska vi cykla Isälvsleden i år", men det har aldrig blivit något uppstyrt att verkligen åka dit. Nu så tänkte jag att det verkligen ska bli en tripp dit.
Jag kommer att ta bilen nu på Lördag morgon kl 09:00 från Time (lastning 8:45). Jag har själv möjlighet att lasta 4 cyklar på taket + 1 på kulan. Så vi kan bli upp till 5 personer i min bil om vi vill trängas lite. Finns fler Sävar CK medlemmar som har flera takställ, så vi borde kunna låna ihop så vi får ytterligare 1 full bil, eller om man vill köra själv för den delen också. Det löser vi...  Körtiden i bil är ca 70min från Sävar till Hällnäs.

Sträckningen som jag tänkte är med start från Hällnäs upp mot Åmsele ca 37km (74km ToR), väldigt fina miljöer som inbjuder till en fantastisk dag. Tempot blir väldigt lågt, då detta ska vara mer tänkt som en upptäckts färd istället för träning. Kaffe, fika/mellanmål eller ombyte får var och en medtaga i liten ryggsäck längs färden. Finns flera fina rastplatser längs leden. Även möjlighet dopp i någon tjärn. En annorlunda detalj är att vi kommer måsta använda roddbåt i Djupsund för att kunna ta oss över från "Kammen" till fastlandet mot Åmsele, en upplevelse med cyklar som i alla fall inte jag gjort tidigare. När vi känner oss redo vänder vi tillbaka mot Hällnäs igen och njuter ytterligare 1 gång då vi då vet vad vi har framför oss....

Jag har tänkt att vi ska vara tillbaka senast kl 18:00 i Sävar, så det blir mer eller mindre en hel dag i skogen. Har ni andra tider att passa, ser jag gärna att ni tar egen bil upp till Hällnäs, för jag kommer att försöka njuta nu när jag äntligen har lyckats ta mig iväg.

Klicka här för att läsa om andra som cyklat leden i denna länk

Ytterligare en länk till annan grupp som cyklat leden

Video tagen av en Norrman på leden

Zoombar kart länk på leden till Eniro

Zoombar hybrid satelitkarta på isälvsleden

Skriv en rad i facebook gruppen om ni är sugna på att hänga med...
//Johan