Träningspolicy

§ 1 Invänta utsatt tid för träning och räkna in antalet som kommer 
 Före varje träningspass räknar ledaren in antalet cyklister så att vi kontinuerligt kan kontrollera att samtliga är med. Om någon måste avvika måste detta tydligt signaleras så att ledaren får reda på detta. Om någon får problem eller punktering skall detta också snarast spridas i klungan så ledaren får veta detta. Tala tydligt och ta ansvar!

§ 2 Respektera dina medtrafikanter
Tänk på att gångtrafikanter alltid har företräde. Se alltid på dig själv som en del i en långtradare och planera din körning därefter. Tänk på hela gruppen vid rödljus, cirkulationsplatser (rondeller), stoppskyltar och vanliga korsningar. Detta gäller inte minst rondeller – lämna företräde om någon är före dig in i rondellen. Vid rödljus och stoppskyltar, stanna bakom bilar som redan stannat. På så vis slipper du farliga omkörningar.

§ 3 Varna för hinder i tid
Detta är nog en av de viktigaste kunskaperna om man ska cykla två eller flera. Anledningen är att sikten skyms när man ligger på rulle, och man ser helt enkelt inte mycket längre än till cyklisten framför. Detta innebär att eventuella hinder som parkerade bilar, hål i vägen, glas, stenar, rödljus, trottoarkanter kommer obehagligt plötsligt för den som ligger på hjul. Därför använder man sig av ett antal tecken för att förhindra olyckor. Det ligger på förste cyklisten att signalera så fort en fara upptäcks (dvs i god tid – inte precis när man själv passerar), men alla som ser ett problem ska förstås signalera direkt även om de inte ligger först. Alla ska, undantagslöst och direkt , vidarebefordra tecknet till sista man. Använd tecken i första hand – ropa bara ut varningar om det är absolut nödvändigt.

Eftersom vi ofta tränar i rullande kedja så kommer alla någon gång under träningen hamna först i klungan när vi tränar ! Så det är bra kunna teckenangivelser !!

Stanna – en uppåtsträckt hand eller bakåtsträckt hand med handflatan bakåt mot nästa cyklist.
Sakta ner – pumprörelse med ena handen, handflatan nedåt vägbanan eller stanna-tecknet.
Hinder höger sida – vinka med höger hand bakom ryggen ” åt vänster ”.
Hinder vänster sida – vinka med vänster hand bakom ryggen ” åt höger ”.
Hinder på vägbanan – typ hål, vägbrunn, glas, grus – peka ner mot körbanan med den hand som befinner sig på samma sida som hindret.
Sväng vänster/höger – klassiska svängtecknet. Dvs sträck ut handen ut åt den riktning du skall svänga.
Omkörande bil – om det är absolut nödvändigt, ropa ”bil” men bara om det är trångt. Undvik annars att ropa överhuvudtaget eftersom det mest brukar ställa till problem.

§ 4 Värm upp tillsammans
Starta alltid passets första 10-20 minuter med gemensam uppvärmning. Det innebär att vi tar det lugnt ut ur stan/byn innan vi släpper på. Trafiksäkert och mindre skaderisk helt enkelt. Och så hinner vi prata med varandra.

§ 5 Vänta in varandra
Ta gärna initiativet till att vänta in cyklister som inte hänger med, särskilt vid korsningar och dylikt. Då kommer de kanske tillbaka nästa gång också. Gäller framför allt i ” grupp 1 ” den lugna motionsgruppen, där nybörjare och otränade rekommenderas att påbörja sin cykelkarriär. Var ödmjuk inför val av träningsgrupp, fråga gärna vilken grupp de andra tror ni hänger med i.

§ 6 Hjälp varandra
Det går förstås mycket fortare om alla stannar och hjälps åt om någon får en punka eller problem med cykeln. Om inte för att vara snäll så passa på att vila, ta av dig skoskydden eller ät något. Då slipper du rulla omkring och undra vart de andra tog vägen, och de slipper toktrampa för att hinna ikapp. Viktigt att var och en har med sig egen punkteringsutrustning.

§ 7 Var förutsägbar
Vad du än tänker göra i gruppen – se till att alla får reda på det i tid. Det kan gälla en mängd saker, viktigast är förflyttningar i sidled.. Innan du gör något kolla snabbt bakåt så att du inte har en cyklist eller en omkörande bil precis på det ställe du tänker förflytta dig till. Gör inga plötsliga rörelser utan glid mjukt åt sidan, gärna efter att du först markerat med en liten handpekning eller liknande.
Ska du äta, dricka, ta av/på regnjacka eller något annat som innebär att inte har full kontroll på cykeln så se till att lägga dig sist innan du börjar fippla med detta. Särskilt om du ska hålla på att klä av eller på dig i farten. Känner du för att snyta dig på sant skidåkarmanér, se till att du ligger sist i gruppen.

§ 8 Var följsam
Åk avslappnat och glöm bromsen. Spänner du armar och överkropp och håller stenhårt om styret så kommer minsta lilla sten eller knuff leda till katastrof. Slappna av, böj på armbågarna och låt händerna bara vila på styret, så blir du inte bara säkrare utan mindre trött också. När det gäller bromsarna ska du inte bromsa med dem, möjligen ska du justera farten något när det verkligen behövs, men helst inte annars. Behöver du bromsa lite så gå ut något i vinden i stället och glid sedan mjukt in på rullen igen.

§ 9 Håll din cykel i gott skick
Det är ingen giltig ursäkt att orsaken till olyckan var att man hade glömt att limma däcken, eller inte hunnit ställa in bakväxeln så att den råkade åka in i bakhjulet. Se också till att ha med tillräckligt med prylar för att kunna ta dig hem för egen maskin efter punktering eller ett mindre haveri. Miniverktyg, slang/tubdäck, däckavtagare och pump/kolsyrepatron är att betrakta som ett minimum. Samt pengar inför fikat på Söndagsturerna,

§ 10 Attackera med förstånd
Men det är inte alltid bra/roligt/uppskattat att attackera. Det här gäller framför allt när vi kör längre distanspass under försäsongsträningen då mjölksyra är det sista man vill ha. Se dig om i gruppen och känn efter om det verkar vara läge för hårdkörning eller inte. Attacker kör vi oftast inte med i grupp 1 om vi inte kommer överens om annat ! Om vi bestämmer tillåta attacker använder ledaren kommandot :